המועצה > חדשות ועדכונים > תחקירים

תחקירים

תאריך: 23/07/2008

עמלות הבנקים 

סקר המועצה לצרכנות שנערך לרגל הרפורמה בעמלות הבנקים מגלה, כי 50% מלקוחות הבנקים לא יודעים  כמה עמלות הם משלמים בחודש לבנק שלהם.
מהסקר עולה, כי צרכן מעריך כי הוא מבצע בממוצע 12.5 פעולות בחשבון העו"ש שלו בחודש,
מתוכן 83% באמצעות ערוץ ישיר (מכונות אוטומטיות, אינטרנט, מוקד טלפון ממוחשב) ורק 17% באמצעות הפקיד בסניף הבנק. 

לצורך ביצוע הסקר הגדירה המועצה  את  6 הפעולות השכיחות ביותר: הפקדת משכורת/קצבה, הפקדת צ'ק/מזומן, משיכת מזומן, העברה מחשבון לחשבון, תשלום חשבונות ובירור מידע עדכני.
הפקדת צ'ק  עומדת בראש רשימת הפעולות אשר לקוחות הבנק  מבצעים באמצעות פקיד הבנק ) 38%). אחריה מדווחים הלקוחות על העברת מזומן מחשבון לחשבון (28%), משיכת מזומן (22%), בירור  יתרה (15%) ותשלום חשבונות (14%). מבדיקת המועצה עולה כי עלות העמלות הממוצעת לסל כזה תתייקר ב- 22% בעקבות הרפורמה.
הסקר בדק מדוע מעדיף הציבור לכתת רגליו לבנק ולבזבז זמן על עמידה בתורים לצורך ביצוע פעולות אלה. 
על פי הסקר  יש לכך כמה סיבות:
- 23% מהצרכנים ציינו שאינם יודעים איך השירות האוטומטי (בנקאות ישירה) עובד.
- 26% סבורים כי שירות באמצעות פקיד יותר בטוח.
-  23% טוענים כי הפנייה לפקיד יותר נוחה להם  וכך הם רגילים.
46%  מלקוחות הבנקים מדווחים כי הם פונים לפקיד הבנק לצורך ביצוע פעולות עו"ש לפחות אחת לחודש,  אף על פי שרובן המכריע של פעולות אלו ניתנות לביצוע באמצעות ערוצי הבנקאות הישירה (מכונות אוטומטיות או אינטרנט) בעלות  קטנה יותר.
 להערכת המועצה לצרכנות ובהתבסס על נתוני הסקר, בעלי חשבון עו"ש יכולים לחסוך כ- 30% מהוצאותיהם על עמלות באמצעות  שימוש בערוץ ישיר במקום בפקיד.
למרות הפרסומים הרבים בדבר הרפורמה,  עולה מן הסקר כי 38 אחוזים אינם  יודעים כי ביצוע פעולות בנקאיות בערוץ הישיר זול יותר מביצוע אותן הפעולות באמצעות הפקיד.
סקר נוסף שערכה המועצה הישראלית לצרכנות בדק את נכונות הציבור לעבור לבנק אחר. הסקר העלה כי רק 37% מהנשאלים ישקלו לעבור לבנק אחר לצורך חיסכון של 140 ₪ בשנה.
 50% מהנשאלים השיבו כי יעברו לבנק אחר רק תמורת חיסכון בעמלות של  500 ₪ בשנה לפחות.
לפי נתוני בנק ישראל ההוצאה הממוצעת לחשבון על עמלות בפעולות עו"ש עומדת על 288 ₪ בשנה. נראה כי מעבר מבנק לבנק אינו  נשקל כאפשרות ריאלית עבור אחוז זה  של לקוחות. – לא ברור.
לנוכח ממצאים אלה פנה עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, למפקח על הבנקים בקריאה להתערב מיידית כדי להפחית את גובה העמלות של הבנקים על הפעולות בחשבונות עו"ש.